Till de religiösa fundamentalisternas försvar

Få folkgrupper är så baktalade och impopulära som de religiösa fundamentalisterna, vilket jag tycker är mäkta orättvist. Faktum är, att fundamentalisterna är de enda organiserat religiösa människor som en sund människa kan ha någon som helst respekt for.

De tre stora monoteistiska religionerna har mycket gemensamt. bland annat har de vars en helig skrift, där Guds vilja finns ordentligt nedplitad. Böckerna har en ganska central roll, man är per definition inte kristen om man inte tror att bibeln är guds ord, lika lite som man är muslim om man inte litar på koranen.

Problemet är att denna fängslande lektyr innehåller en hel del som är lite svårsmält for den kräsmagade, och som dessutom kan vara lite jobbigt att omsatta i praktiken i ett civiliserat land 2009. Stena ateister till döds är det få som har ork och lust att göra, allra minst i Sverige, som ända är någorlunda sekulariserat.

Det fundamentalisterna gör rätt är att ta Gud på orden. Om nu Han nu via språkrör publicerat Sanningen så är det väl ändå den man bör hålla sig till? Man kan väl inte bara plocka ut de godbitar som är PK? Jag kan möjligen förlåta människor som är dumma eller indoktrinerade nog att begagna sig av uråldriga sagor som guide och rättesnöre i livet. Det jag inte förlåta är hycklande mjukistroende. De är plågsamt inkonsekventa, och förtjänar inget annat än förakt eftersom de fegt försökt helgardera med att svara "nja" på en för de abrahamitiska religioner så fundamental fråga som huruvida det allsmäktigt inspirerade alstret skall tas pa allvar eller ej.

Jag påstar inte att jag tycker att du måste veta om det finns en Gud eller ej. Jag ber dig bara vara konsekvent i ditt ställningstagande. Det finns två sorters konsekventa människor, Ateister, vars skara jog inte helt otippat tillhör, och fundamentalisterna. Ni på gärdesgården, söndagsskolekristna, fläskätarmuslimer mfl, är kanske inte lika vilseledda som muntert tjutande korsriddare och fradgatuggande jihadister, men ni är oändligt mycket ryggradslösare


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0